كال(خانه اجنه)

اعجاب و اجنه

كال(خانه اجنه)

۱۱۶ بازديد

 دره محل زندگي ارواج و جن ها + تصاوير

دره ، دره ترسناك
دره اي اسرار آميز و مخوف و در عين حال زيبا به نام كال جني در دل طبس نهفته است كه هر كسي به تنهايي جرآت پا گذاشتن به اين دره را ندارد اين دره محل زندگي ارواح و جن ها بوده است.
بازديد : 124,612 نفر
حدود 31 كيلومتر كه از طبس به سوي بشرويه سرزميني اسرارآميز وجود دارد كه انگار مينياتوري رازآلود از گراندكانيون آمريكاست. يك دره ي خاموش، خنك و آبدار در دل پهنه اي داغ و تب دار كه آثار حيات در آن دست كم به دوران امپراتوري ساساني باز مي گردد. مردم محلي به آن كال جني مي گويند و البته توصيه اكيد مي كنيم كه هرگز به تنهايي در اين كال قدم نزنيد! حتي اگر به ارواح و جن هم اعتقادي نداريد.اين دره را كه طي سده هاي متمادي سيلاب هاي منطقه خراسان جنوبي تراشيده اند كال جني مي نامند. كال اصطلاحي است كه به دره يا مسير ايجاد شده به وسيله سيلاب ها و جريان آب اطلاق مي شود.دره

كال جني دره محل زندگي جن ها

كال جني يا دره جن ها دره اي است كه در شمال طبس و در اطراف روستاي ازميغان و در امتداد خروجي قناتي كه در نزديكي آن قرار دارد واقع شده و 35 كيلومتر با شهرستان طبس فاصله دارد. دره اي زيبا و حيرت انگيز كه بوميان قديمي آن را دره جن ها ناميده اند و آن را خوف انگيز و محل زندگي ارواح و جن ها ميدانستند.
براي دست يابي به كف دره نيازمند آشنايي به منطقه است. دره داراي ديواره هاي بلند و پرشيب است كه وارد شدن به آن ميتواند خطراتي به همراه داشته باشد. وجود تونل ها و خانه هايي بنام خانه گبرها در دل ديواره ها كه براي سكناي زرتشتيان زمان خود ساخته شده از ديگر جدابيتهاي اين دره است. ساخت اين تونلها و حفرها احتمالا به زمان ساسانيان برميگرده. اين حفره ها و تونلها در دامنه جداره هاي اين دره قرار گرفته اند. مسير دسترسي به اين حفره ها خيلي سخته. در مسير اين حفره ها تونل هايي ديده مي شه كه احتمالا راه هاي ارتباطي آنها با هم بوده.

كال جني دره محل زندگي جن ها

كال جني دره محل زندگي جن ها

همچنين بخوانيد : دره ي جن ها در يزد به نام “كال جني”
از آنجا كه رسيدن به كف دره براي برخي دشوار است حرفه اي ها 2مسير را پيشنهاد مي كنند. راه نخست اين است كه پس از جدا شدن از جاده آسفالت و دوراهي استخر شاعر و طي حدود 5كيلومتر جاده خاكي به دره مي رسيم، از آن پس مي توان از انتهاي جاده خاكي كه به نوعي ابتداي دره و در مجاورت كوه است پيش رفت.

كال جني دره محل زندگي جن ها

راه ديگر اين است كه از شكافي كه در ميانه راه خاكي است وارد دره شد. هر چند راه نخست بهتر است و در كنار آن چشمه آبي نيز مشاهده مي شود. بلد ها به همراه گردشگر ها مسير آب را دنبال مي كنند و در مسير، درخت هاي نخل و نيزار ها همچنين حالت U و گاهي V شكل شدن دره براي آنها چشم نواز خواهد بود.
چشمه هاي كوچك ميان راه را محلي ها شلن مي نامند و در تابستان و اوايل پاييز مي توان در آنها آبتني و خستگي راه را از تن به در كرد.

در مورد حفره هاي داخل ديواره ها برخي بر اين باورند كه ساخته دست انسان است و مشاهده برخي نشانه ها نيز اين ديدگاه را تأييد مي كند. براي نمونه در بخشي از كال جني و در ارتفاع 2 متري از سطح زمين يك چاه ورودي وجود دارد كه مي توان به درون آن رفت. در چاه كه 7 تا 8 متر بلندي دارد جاي دست ها و حفره هايي وجود دارد كه مي توان از آنها براي بالا رفتن بهره برد.

كال جني دره محل زندگي جن ها

در بالاي آن به تالاري بر مي خوريم كه 2 دالان دارد و هر كدام شامل چندين اتاق است. آنجا مي توان مطمئن شد كه همه اينها به وسيله بشر و در دل ديواره اين دره شگفت، پديد آمده است؛ تا جايي كه هنوز رد تيشه معمار هاي منسوب به دوره ساسانيان بر در و ديوار اتاقك ها باقي مانده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.